Trender har en tendens att vara cykliska och till vår stora glädje på ACME Gruppen har 80-talets estetik varit aktuellt en längre tid nu. Men vi har den senaste tiden sett ett skifte bort från klassiska glitchiga VHS-filter, lightstreaks och brusigt glow till något som faktiskt känns ganska nytt i toppskiktet av marknadsföring. Det känns flytande, levande och organiskt trots det uppenbart digitala utförandet.
Denna digitala post-covid renässans vi just nu börjar skymta, bygger på traditionella element som sätts samman på ett ibland anarkistiskt vis, sett ur gällande designregler. Texturer som inte stämmer överens med objektet, organiska material med en futuristisk AI-twist och typsnitt som inkluderar både historik och framtid i en bizarr kombination. Ena stunden är det snudd på kromad black metal, sekunden efter ett bräckligt omslag på en suktande kärleksnovell. Det är en högst märklig kombination och stilen har legat och puttrat i sidlinjerna av designfältet ett bra tag nu.
Vår approach i reklamproduktion har varit att lyfta idéerna till nyfikna i form av moodboards, eftersom svensk marknadsföring brukar ligga ett halvt steg efter globala företag och trender. Vi spår att vi kommer se en boom av denna typ av marknadsföring under året, speciellt nu när märken som Adidas och Nike har doppat löparskorna i spektaklet. Vem som blir först i Sverige med att lansera en helhjärtad kampanj (vi tänker såklart både animation och foto här) vet vi inte, däremot vet vi att det kommer vara ett företag som vågar chansa och inte är rädda för att sticka ut – för det gör man garanterat med en stil som känns så pass fel – att det blir rätt. Ingen minns en fegis brukar det ju sägas.
– Organiska element eller produkten i sig, skapade i 3D-program för full kreativ frihet gällande material, ljussättning, förvrängning och speglingar. Addera en matsked fel textur (t.ex blommor av glas eller kromade sneakers) och kromatiska avvikningar.
– Primitiva rutnät, diagram, maskhål och linjer som påminner om tidiga wireframe-modeller skapade i NASA’s gröna terminalskärmar när det begav sig. Addera ett kryddmått 90-tals Y2K / Rave / Acid / House poster-estetik.
– Små texter i blockformation som är mer dekorativa än informativa. Här finns även uppenbara kopplingar till fraktsedlar. Vi finner även loggor, som inte är loggor. Designmässigt tar en sig tiden att skapa logotyper, eller layouta text på grafiskt vis så att det påminner om en logotyp, utan att vara det. Vansinnigt meta!