Trendspaning och nyheter

Trendspaning:
Anarki och tradition i stilfull kombo.

Dags att åter sätta VHS-kasetterna på hyllan.

En stor del av vårt jobb består av att hålla oss uppdaterade kring trender och faser inom marknadsföring och visuell kommunikation. Även om grundstenarna i god kommunikation består, är det rätt fräscht att krydda koncept och projekt med stilistiska val som poppar och sticker ut.

Trender har en tendens att vara cykliska och till vår stora glädje på ACME Gruppen har 80-talets estetik varit aktuellt en längre tid nu. Men vi har den senaste tiden sett ett skifte bort från klassiska glitchiga VHS-filter, lightstreaks och brusigt glow till något som faktiskt känns ganska nytt i toppskiktet av marknadsföring. Det känns flytande, levande och organiskt trots det uppenbart digitala utförandet.

The ACME Experimental Dept.

Självklart kan vi som produktionsbyrå inte hålla oss undan från att själva sitta och fördjupa oss när det bjuds bild- och grafik-kombinationer av det udda slaget. Vi har därför skapat en liten avdelning på kontoret tillägnat trendspaning och experimentell medieproduktion. Här följer en liten glimt i arbetet.

Tradition slår följe med anarki.

Att varje reaktion har en motreaktion i universum är vida känt, och designvärlden är inget undantag. Det är därför inte omöjligt att de senaste årens “snap-to-grid”-styrda, geometriska, sans serif-designande börjar få motstånd från en ny typ av stil som bygger på både tradition och anarki. Det vi ser nu är kraftiga blinkningar till 90-talet, och ja vi talar givetvis om 1890!

Denna digitala post-covid renässans vi just nu börjar skymta, bygger på traditionella element som sätts samman på ett ibland anarkistiskt vis, sett ur gällande designregler. Texturer som inte stämmer överens med objektet, organiska material med en futuristisk AI-twist och typsnitt som inkluderar både historik och framtid i en bizarr kombination. Ena stunden är det snudd på kromad black metal, sekunden efter ett bräckligt omslag på en suktande kärleksnovell. Det är en högst märklig kombination och stilen har legat och puttrat i sidlinjerna av designfältet ett bra tag nu.

Är det kommersiellt gångbart?

Stilen i sig är väldigt bred, och varierar dessutom beroende på vem eller vilka som ligger bakom varje projekt. Detta gör det svårare att stämpla och klassificera detta relativt experimentella fält – även om metamodernism kommer nära många gånger.

Vår approach i reklamproduktion har varit att lyfta idéerna till nyfikna i form av moodboards, eftersom svensk marknadsföring brukar ligga ett halvt steg efter globala företag och trender. Vi spår att vi kommer se en boom av denna typ av marknadsföring under året, speciellt nu när märken som Adidas och Nike har doppat löparskorna i spektaklet. Vem som blir först i Sverige med att lansera en helhjärtad kampanj (vi tänker såklart både animation och foto här) vet vi inte, däremot vet vi att det kommer vara ett företag som vågar chansa och inte är rädda för att sticka ut – för det gör man garanterat med en stil som känns så pass fel – att det blir rätt. Ingen minns en fegis brukar det ju sägas.

Några kännetecken att leta efter.

– Typsnitt av udda karaktär. Organiskt, snirkligt och i Jugendstil med varierande tjocklekar. Addera en tesked 60-tal och psykadelia mixat med gotisk blackletter. Eckmannpsych är ett lysande exempel. Dellucion är ett annat.

– Organiska element eller produkten i sig, skapade i 3D-program för full kreativ frihet gällande material, ljussättning, förvrängning och speglingar. Addera en matsked fel textur (t.ex blommor av glas eller kromade sneakers) och kromatiska avvikningar.

– Primitiva rutnät, diagram, maskhål och linjer som påminner om tidiga wireframe-modeller skapade i NASA’s gröna terminalskärmar när det begav sig. Addera ett kryddmått 90-tals Y2K / Rave / Acid / House poster-estetik.

– Små texter i blockformation som är mer dekorativa än informativa. Här finns även uppenbara kopplingar till fraktsedlar. Vi finner även loggor, som inte är loggor. Designmässigt tar en sig tiden att skapa logotyper, eller layouta text på grafiskt vis så att det påminner om en logotyp, utan att vara det. Vansinnigt meta!

meta

ACME Gruppen är en professionell och passionerad produktionsbyrå i Helsingborg. Vi älskar udda och utmanande projekt, och är alltid taggade på att arbeta med varumärken som söker den udda infallsvinkeln i sina projekt. Vår spetskompetens ligger inom film, foto, animation och grafiskt arbete och vi arbetar med allt från renodlad reklam till produktioner av dokumentär natur.