Trendspaning och nyheter

Funny business – humor inom marknadsföring.

Humor som powertool.

Humor är ett kraftfullt verktyg i ACME-arsenalen för att förmedla budskap. Det får folk att skratta och känna sig bra, men det kan också fånga uppmärksamhet, skapa engagemang och underlätta kommunikationen av komplicerade, eller något torra budskap.

På tal om torrt! Inget smäller väl så högt där som en klassisk undersökning? Håll till godo.

Humor är inget skämt!

En studie från Oracle visade att 78% av tillfrågade konsumenter kände att varumärken kunde göra mer för att få dem på bra humör. Ungefär 91% föredrog till och med när varumärken är roliga.

Om detta stämmer, är humor i kundinteraktioner med andra ord allt annat än ett skämt.

Samma studie visade att medan företag inser vikten av användandet av humor, är de också rädda för att använda den. Runt 89% av företagen trodde att de kunde få sina kunder att le eller skratta. Men 95% är rädda för att använda humor när de interagerar med kunder. Något som främst beror på att det är svårt att få till humor på rätt sätt.

Finns det gränser, och var går dom?

Vi kan verkligen sympatisera. Det är lätt att bli för objektiv, hemma- eller fartblind. Bör vi vara “ha-ha”-roliga eller “aha”-roliga? Skillnaderna är ibland hårfina, och alltid kränker det någon! En bekant som jobbar inom Helsingborgs stad nämnde för oss att “man kan aldrig vinna i en kommun”. Och lite så är det i kommentarsfälten med.

Varje bransch har sina egna nivåer för vad som räknas som humor, ibland behöver man inte överdriva för att få effekt och sticka ut. I våra initiala möten med kunder brukar vi sondera terrängen tillsammans. Det är i förplaneringen vi gör avvägningar på plus- och minuskontot.

Styrkan ligger i samarbetet.

Ni är grymma på ert område, och vi är grymma på vårt. Alla hjälps åt. Då blir det lättare att sälla sig till de 5% som inte är rädda för att använda humor när de interagerar med kunder.

Om ni vill få ert varumärke att skilja sig från mängden, utan att hoppa med huvudet före i grunda änden av poolen, skicka upp en röksignal åt vårt håll så hoppar vi tillsammans.

Vi delar gärna med oss av tidigare lyckade produktioner, och kan samtidigt erbjuda Gåsebäcks bästa kopp espresso (eller cappuccino).

brandedgifs

ACME Gruppen är en professionell och passionerad produktionsbyrå i Helsingborg. Vi älskar udda och utmanande projekt, och är alltid taggade på att arbeta med varumärken som söker den udda infallsvinkeln i sina projekt. Vår spetskompetens ligger inom film, foto, animation och grafiskt arbete och vi arbetar med allt från renodlad reklam till produktioner av dokumentär natur.