De flesta filmare och fotografer vi stött på under åren (inklusive oss själva) har alla i början av sin resa försökt knäcka vad många kallar “The film look”. Rent krasst kan detta koncept förklaras i en önskan att transformera digitala bilder till utseendet av analog film – men oftast ligger det en djupare önskan bakom än så.
– Widescreen (Skapat med svarta lister i topp och botten av din film)
– Filmgrain (Brus för att efterlikna analog film)
– Cinematiska LUT’s (En genväg till färgkorrigering som sällan funkar)
– Vignettering på bilden (Bara därför att)
– Slowmotion (För kameran råkar ha en 60 fps-setting)
Vad tjänar syftet bäst? Hur griper vi bäst tag i tittaren? Ofta är det en approach djupt rotad i alla klassiska cinematiska byggstenar. Några go-to favoriter vi brukar kika på för att förhöja bilden och ge den en cinematisk krydda är dessa:
Vi kommer inte gå igenom alla olika typer av vinklar och bildutsnitt samt vilka känslor dessa har förmågan att skapa eftersom det finns oändliga listor på ämnet – men vi vill poängtera att utan dem är vi ungefär lika slagkraftiga som en kock utan kniv.
Vår poäng här är att kameran i sig spelar in, men den skapar inte en cinematisk bild av sig själv. På ACME Gruppen har vi under många år byggt upp en solid “maskinpark”, och äger all vår utrustning själva. Vi har den alltid tillgänglig, och har haft god tid på oss att arbeta både med de begränsningar och möjligheter vår teknik erbjuder.
Oavsett om det är en planerad reklamfilm eller en “run and gun”-situation av det dokumentära slaget vi befinner oss i, har vi med åren lärt oss vad vi ska leta efter, vad som bör inkluderas, vilken riktning som är optimal att rikta kameran i, och vad som till varje pris skall undvikas för att inte skapa problem i efterproduktionen. Gula spotlights är i vår bok djävulens redskap och inget vi vill befatta oss med.
Ska något poppa? Ska färgerna i bilden upplevas nästintill oväsentliga så att fokus ligger på ett talat eller utagerat budskap? Vill vi subtilt använda oss av kundens färger i en grafisk profil för att förstärka närvaron i bilden? Vad behöver vi ha (och inte ha) på set för att komma så nära en planerad färgkorrektion (colorgrade) som möjligt? Detta är frågor som måste ställas, och tas ställning till, innan vi trycker på den röda knappen på kameran.
Det finns inga genvägar till en cinematiskt bild. Ingen one-fix-solution via en tutorial som pushar vinjetter och filmgrain. Sanningen är enkel. Bilden måste byggas bit för bit med hjälp av frågor, svar och kreativa och medvetna beslut som grundar sig i syftet med produktionen. Ännu roligare blir det när vi blandar in skådespelare, dialog, klipprytmik, visuella effekter, ljud, musik och text.
Men det sparar vi till en annan gång!