Trendspaning och nyheter

“Got GIFs? – Om kraften i animerade stickers”.

Vad fasen är en GIF?

Även om du inte har en klockren definition på tungan är vi övertygade om att du sett dem. En GIF är en bildfil som besitter möjligheten att loopa bilder, i evighet. Se det som en blädderbok – som plockats upp av rappa fingrar. De väger mindre än videofiler gör och är ett av de populäraste sätten att kvickt kommunicera känslor, idéer och inte minst skämt. De fungerar lite som förstärkta emojis, och tangentbordet på din mobiltelefon har antagligen en GIF-funktion inbyggd i sig. Det är här Giphy kommer in i bilden.

Världens största kryddhylla för GIFs.

Giphy.com är utan tvekan ett av de lättaste sätten att lägga vantarna på kostnadsfria GIFs. Giphy ägs numera av Facebook, och finns integrerat i bl.a. Instagram stories. Börjar det ringa klockor? Yes! Alla dessa stories som inte sällan kryddas (ibland på tok för starkt) med animerade stickers. Alla behöver inte gilla det, och företagens brand manuals varnar mer än en gång för överanvändandet av dessa – och vi förstår dem. Fel val av animerad sticker i stories (eller händelser) sabbar ju allt vad röd tråd, tonalitet och grafisk profil heter. Läskigt.

Alla har sin egen smak.

Dessvärre finns inte just er smak alltid representerad, inte ens i världens största GIF-bank. Vi tröttnade på problemet och löste det med våra egna animerade ACME-stickers. Efter att ha skapat vårt eget konto på Giphy, gått igenom verifieringsprocessen och skapat de stickers vi behövde, kunde vi äntligen kommunicera precis de färger och budskap vi ville, i en tonalitet vi känner går hand i hand med vårt varumärke.

Engagemang skapar entusiasm.

Helt ärligt, det är rätt beroendeframkallande att sitta på sina egna GIFs. När man väl löst behoven det brann i, kommer de där andra kul idéerna krypande. Klart man vill ha GIFs på sin personal, gärna något för veckodagarna, notiser kring nya inlägg och självklart något som bara är dekorativt eller underhållande. Samtidigt ploppar det in DM’s från följare som uppskattar insatsen – och peppen som infinner sig när ni ser er GIF, användas av någon annan, någon annanstans i världen är ganska påtaglig. Och det är just det här som är magin med animerade stickers! Det, och detta:

– De engagerar era följare och tillåter dem att interagera med ert varumärke

– De sprider kännedom kring varumärket på ett lekfullt sätt

– Alla röda trådar i kommunikationen bibehålls

– De kommunicerar känslor på en bråkdels sekund

– De är tillgängliga för alla – överallt – alltid

– De fungerar på webbsidan, eller som en E-post signatur


Löpelds-statistik.

Sedan November 2021 har våra egna animerade stickers i skrivande stund visats över 5,6 miljoner gånger. Det är en knaprig morot, speciellt då detta sker helt organiskt. På er företagsprofil på Giphy följer ni lätt era stickers uppgång, och era topp tio hits listas och uppdateras på daglig basis.

Vi rekommenderar dock att inte bara stirra er blinda på er egen logotyp, eller budskap som är så pass interna att endast invigda kan förstå. Nyckeln är att skapa ett värde för användarna – just för att de ska komma till användning (duh!). Med lite tryck i de grå cellerna under förplaneringen är det dock relativt enkelt att hitta balansen där. För er som söker inspiration och vill se hur vi gjort: klicka här.

Kom igång – och gärna igår.

Kostnaden för att dra igång ert eget GIF-maskineri är definitivt inte astronomisk, och tiden det tar är helt klart väl investerad sett till nyttan. För er som precis börjat animera eller alltid velat prova, är GIFs en bra ände att börja i – eftersom det inte är några långa sekvenser som krävs för att det ska dra ögonen till sig. För alla er andra som varken har tid eller lust att animera – finns det en produktionsbyrå som heter ACME Gruppen.

brandedgifs

ACME Gruppen är en professionell och passionerad produktionsbyrå i Helsingborg. Vi älskar udda och utmanande projekt, och är alltid taggade på att arbeta med varumärken som söker den udda infallsvinkeln i sina projekt. Vår spetskompetens ligger inom film, foto, animation och grafiskt arbete och vi arbetar med allt från renodlad reklam till produktioner av dokumentär natur.