Skippa dyra hypnotisörer:
Satsa på smart kommunikation
Vi har inte alla svar, men vi har en plan
Att påstå att vi har lösningen på tittares negativa inställning till reklam är kanske lite väl självsäkert. Men med detta pladder vill vi ge dig en inblick i hur vi på ACME Gruppen tänker när vi skapar idéer, koncept och produktioner. Vi tror stenhårt på att reklam ska underhålla lika mycket som den ska sälja, och att det (hör och häpna) finns sälj inbakat i underhållandet med..
Keep It Simple Stupid
Och nej, vi menar inte att utförandet ska vara enkelt, eller att vi ska dra ner på ambitionsnivåerna. Vi snackar budskapet. Säljet behöver vara så enkelt att det fastnar i huvudet på tittaren. Försöker du trycka in för mycket på en gång är risken att tittarna inte tar med sig något alls – förutom irritation. Och det är inte riktigt poängen, eller hur?
När vardagshjärnan får välja
Vi ska inte bli för psykologiska här, men vi behöver kika på hur människor tar beslut. Vår hjärna har två system: ett snabbt och ett långsamt. System 1 är snabbt och intuitivt (*heuristiskt) – det används när vi tar beslut “utan att tänka efter”, som när vi korsar samma gata vi korsat hundra gånger förr.
System 2 är långsammare och mer analytiskt – det kickar igång när vi funderar på större beslut, som att köpa hus. När det gäller reklam är det oftast System 1 som är i farten. Det betyder att ditt budskap måste vara tydligt och lätt att ta till sig på en gång. Distinktion är nyckeln här, inte bara differentiering.
*En kombination av erfarenheter och otestade teorier som kan ge
ofullständigt, men för situationen tillräckligt kunskapsunderlag inför beslut.
ofullständigt, men för situationen tillräckligt kunskapsunderlag inför beslut.