Trendspaning och nyheter

Skippa dyra hypnotisörer:
Satsa på smart kommunikation

Vi har inte alla svar, men vi har en plan

Att påstå att vi har lösningen på tittares negativa inställning till reklam är kanske lite väl självsäkert. Men med detta pladder vill vi ge dig en inblick i hur vi på ACME Gruppen tänker när vi skapar idéer, koncept och produktioner. Vi tror stenhårt på att reklam ska underhålla lika mycket som den ska sälja, och att det (hör och häpna) finns sälj inbakat i underhållandet med..

Keep It Simple Stupid

Och nej, vi menar inte att utförandet ska vara enkelt, eller att vi ska dra ner på ambitionsnivåerna. Vi snackar budskapet. Säljet behöver vara så enkelt att det fastnar i huvudet på tittaren. Försöker du trycka in för mycket på en gång är risken att tittarna inte tar med sig något alls – förutom irritation. Och det är inte riktigt poängen, eller hur?

När vardagshjärnan får välja

Vi ska inte bli för psykologiska här, men vi behöver kika på hur människor tar beslut. Vår hjärna har två system: ett snabbt och ett långsamt. System 1 är snabbt och intuitivt (*heuristiskt) – det används när vi tar beslut “utan att tänka efter”, som när vi korsar samma gata vi korsat hundra gånger förr.

System 2 är långsammare och mer analytiskt – det kickar igång när vi funderar på större beslut, som att köpa hus. När det gäller reklam är det oftast System 1 som är i farten. Det betyder att ditt budskap måste vara tydligt och lätt att ta till sig på en gång. Distinktion är nyckeln här, inte bara differentiering.

*En kombination av erfarenheter och otestade teorier som kan ge
ofullständigt, men för situationen tillräckligt kunskapsunderlag inför beslut.

Top of whatever

Det pratas ofta om att vara “top of mind” inom sin kategori, och det är ju bra – men ännu bättre är att arbeta med att vara mentalt tillgänglig. Det handlar om att skapa så många kopplingar som möjligt till ditt varumärke. Ju fler associationer folk gör till dig, desto bättre.

Säg att du är Bregott. Om folk tänker på smör och tänker på dig, då är du “top of mind”. Men om de också associerar dig med kor, gröna ängar, svensk sommar och rostade mackor, då har du verkligen lyckats (way to go Bregott). Då är du inte bara något de kommer ihåg – du är en del av deras mentala värld. Och det är precis där du vill vara.

Sälja utan att kränga

Till sist vill vi påminna om att människor inte öppnar sina sociala medier för att se reklam – de är där för att bli underhållna. Att bara köra på med ett rakt säljbudskap funkar sällan. Vårt melodi? Kombinera sälj med underhållning. Precis som i en relation handlar det om att ge och ta. Kom ihåg, det gäller att skapa alla positiva kopplingar du kan till ditt varumärke. Lyckas du underhålla som varumärke – då tar du plats i någons mentala värld.

Vi hoppas att du har lärt dig något nytt här (detta är vårt showmanship), och när det är dags att skapa den där kampanjen ni har gått och funderat på, hör gärna av er till oss. Vi lyssnar mer än gärna och ser om vi kan göra verklighet av era idéer (detta är vårt salesmanship).

brandedgifs

ACME Gruppen är en professionell och passionerad produktionsbyrå i Helsingborg. Vi älskar udda och utmanande projekt, och är alltid taggade på att arbeta med varumärken som söker den udda infallsvinkeln i sina projekt. Vår spetskompetens ligger inom film, foto, animation och grafiskt arbete och vi arbetar med allt från renodlad reklam till produktioner av dokumentär natur.