ACME GRUPPEN
En visuell smällkaramell
ACME Gruppen är en lösningsorienterad produktionsbyrå som skapar film, foto, animation och copy. Våra ledord kommunikativt och kreativt är navet i vår verksamhet. För att produktionerna verkligen ska träffa rätt, har vi ett väl etablerat samarbete tillsammans med en vässad digital marknadsförare.
Och du, på tal om samarbeten! Här kommer ett par framgångsrika sådana.
Showreel 2023
JAY SMITH
Back To My Roots
Format: Film, foto och grafisk design
Syfte: Inför Melodifestivalen 2024 växlade vi upp Jay Smith-maskineriet i högoktanig kaliber. Jay behövde fullkomligt landa “back in his boots”, så vi kittade upp honom med skivomslag, pressbilder,merch och western-inspirerad grafisk design. Självklart blev det även en musikvideo för den akustiska versionen av mello-bidraget.
AIMPOINT
Bang-on precision!
Format: Film
Syfte: Ett av våra många projekt för Aimpoint, världsledande inom robusta rödpunktssikten för både civilt och militärt bruk. Inför lanseringen av det nya siktet Acro S-2™ för hagelbrakare, drog vi ut i skog och mark för att fånga känslan hos olika typer av skyttar.
MEDIATOOL
Modern marketer
Format: Film och foto
Syfte: “Ett gigantiskt projekt från 2023! Hur förklarar man en avancerad teknologisk mjukvara med USA-prägel på ett enkelt sätt? Genom att översätta alla smarta digitala lösningar, till sina mest analoga motsvarigheter! Med humor och Håkan Brinck i spetsen skapade vi ett massivt marknadsföringskit, inspirerat av “The Office”, med filmer, GIFs och stockfoton från helvetets innersta cirkel.”
ELLAS HJÄLTAR
I hjärtat av livet
Format: Film
Syfte: Livet kastar ofta orättvisa skuggor, och för många blir det en tuff kamp. För att ge röst åt det betydelsefulla arbetet som Ellas Hjältar utför för utsatta barn och deras kämpande anhöriga, skapade vi fyra djupt känslosamma filmer om mobbning, ätstörningar, våld i hemmet och tung sjukdom.
Vi valde att inte släta över eller dämpa verkligheten – utan kastade oss in med full kraft och ärlighet. En gripande inspelning som berör våra hjärtan, och vi är stolta över att ha bidragit till detta viktiga arbete.
Vi valde att inte släta över eller dämpa verkligheten – utan kastade oss in med full kraft och ärlighet. En gripande inspelning som berör våra hjärtan, och vi är stolta över att ha bidragit till detta viktiga arbete.
MEDEA
Zap your mouth
Format: Film
Syfte: “Ibland är det viktigt att hylla även de tråkigaste delarna av vardagen! Genom kaotisk igenkänningshumor förhöjde vi verkligheten med varje småbarnsförälders våta dröm. Att enkelt zappa fram allt man behöver och samtidigt få tyst på gnället – det är kampanjen “Zap Your Mouth”. Den florerade livligt online och kombinerar digitala effekter med praktiska lösningar.”
AQUA NOBEL
Where the woke things roam
Format: Film
Syfte:Från Mörarps källa flödar det prisbelönta vattnet, stjärnan i detta adrenalinfyllda äventyr. Utmaningen? Skapa något modernt och helt banbrytande åt ett plasthatande företag. Vibe och stil tog över scenen, och vi körde all-in med alla tänkbara trick.
Filmen hade premiär på jumbotronen under handbolls-VM, så vi gasade på med rappa klipp och ett vilt beat. Action-packed vatten – bokstavligen!
Filmen hade premiär på jumbotronen under handbolls-VM, så vi gasade på med rappa klipp och ett vilt beat. Action-packed vatten – bokstavligen!
VÅRD & OMSORG
Operation omsorg
Format: Foto
Syfte: Vård och Omsorg i Helsingborg omorganiserade sina ledningsgrupper med stil. Ut med de tråkiga stela gruppfotona, in med retro bokomslag, spänning och dramatik! Titlarna? Ett perfekt avtryck av gruppernas engagemang och sysselsättning såklart.
CARLSSON & MÖLLER
Plast med ansvar
Format: Film & foto
Syfte: Plast kan vara miljövänligt, när det används på rätt sätt! På Carlsson och Möller lärde vi oss nyttiga insikter och målet var tydligt: skapa en kraftfull brandfilm som detaljerat visar hela processen från A till Ö. Varje segment skulle dessutom fungera som en ministory. Vi drog på med full visuell kraft och lät elegansen tränga in i fabriken för att verkligen hylla framgångarna hos de innovativa krafterna hos Carlsson och Möller.
RSCUED
Let’s go bananas!
Format: Film
Syfte:Att slösa mat är verkligen onödigt, och Helsingborgs hjältar på Rescued ger maten en andra chans! När en container full med bananer var på väg att förlora kampen, kallade frukträddaren Truls på sitt gäng för en episk räddningsaktion med bananskalning i fokus. Vi hade äran att fånga ögonblicket på film och samtidigt krydda berättelsen med vår egen unika touch.
SALUBRIN
Sommar sol och Salubrin
Format: Film
Syfte: En lyckad storsatsning som rullade på sociala medier i syfte att påminna konsumenterna om att Salubrin, precis som nypotatis och sill är ett självklart tillbehör vid midsommarbordet.
Into the wild
Format: Film och foto
Syfte: Denna kampanj för sociala medier byggde vi med fler, kort-korta produktioner för att specifikt nå friluftsintresserade målgrupper på språng. Rappt, emotionellt och effektivt.
SAMORDNINGSFÖRBUNDET
Dina val spelar roll
Format: Film, foto och animation
Syfte: Samordningsförbundet finns till för att hitta, och lösa buggar i välfärdssystemet. Deras arbete förbättrar vardagen för en enorm grupp utsatta människor. Men för att kunna hjälpa, måste rätt personer veta om att de existerar. Denna kampanj var ett stort kliv i rätt riktning.
“Vi kom till ACME med en vision om vad vi ville uppnå och ACME guidade oss på bästa sätt fram till en slutproduktion som överträffade alla våra förväntningar. Toppklass i såväl kreativitet som kvalitet hela vägen från ritbord till planering, utförande och leverans. Jag ger mina allra bästa rekommendationer.”
– Ragnar, Förbundschef på Samordningsförbundet Helsingborg
HELOSAN
Hipp hipp hurra!
Format: Film och foto
Syfte: Helosan fyllde 75 år (!) och vi hade äran att skapa festen. Med hjälp av trickfilm och motivationen: “ålder är bara en siffra” gjorde vi detta spektakel möjligt. Eller var det mirakelkrämen som låg bakom?
“ACME är enkla att jobba med och sitter på en otrolig kreativitet samt professionalism. En självklar partner för media!”
– Emil Pettersson, Digital marknadsförare för Helosan & Salubrin
HBG City
Borta bra men hemma bäst
Format: Film, foto och animation
Syfte: Vi älskar vårt Helsingborg, och att vara med och stötta upp kommunikationen gör vi med glädje! Vare sig det gäller vikten av att handla lokalt, arbeta grafiskt eller att skapa nomineringsfilmen för Årets stadskärna – en tävling som staden dessutom vann.
“ACME Gruppen är otroligt kreativa och hjälper oss att tänka utanför boxen. De levererar produktioner och material av hög kvalité. Dessutom är de enkla att samarbeta med, noggranna och tidsplaner följs alltid”.
– Emma Salomonsson, marknadskoordinator HBG City
LQ DESIGN
Definitionen av “en klassiker”
Format: Film och foto
Syfte: Lindqvistpallen. Du har garanterat sett den förr. Inte så konstigt då detta stycke svensk designhistoria funnits med sedan 1952! Inför nylanseringen julen 2021 hade vi glädjen att skapa nytt kampanjmaterial till sociala medier och webb.
ROOTS
Innovation i köket
Format: Film, foto, animation och copy
Syfte: Möt Roots! En svensk avknoppning från det globala varumärket Aviko. Vilken roll har rotfrukterna att spela i det moderna köket? Här har vi arbetat från grunden med allt som rör uppbyggnaden av ett splitternytt varumärke. En högst pågående och spännande resa.
SVENSKA STADSKÄRNOR
Din stadskärna behöver dig
Format: Film, foto och animation
Syfte: Vad händer med våra stadskärnor när
E-handeln ökar och besöksflödena minskar?
För att värna om det lokala skapades den nationella upplysningskampanjen “Ingen puls utan din”
E-handeln ökar och besöksflödena minskar?
För att värna om det lokala skapades den nationella upplysningskampanjen “Ingen puls utan din”